2018/04/24

, , ,

Jane Fallon: Szabadulj ​meg a pasitól!

Komoly fenntartásokkal kezeltem a megjelenése idején ezt a könyvet. A fülszövege és a borítója alapján nem igazán tudtam eldönteni, hogy kell-e nekem vagy sem. Valami könnyed kis bugyuta történetre és egy idegesítően hisztis hősnőre számítottam vele kapcsolatban, egészen addig, míg el nem olvastam az első róla szóló kritikát – na innentől kezdve tudtam, hogy ez nekem mindenképp kell. És jesszusom milyen jó, hogy így döntöttem, mert a chik-lit műfaj ilyen fajta felforgatása és más szemszögből történő megközelítése nekem nagyon bejön.

A történet egy közel 40 éves titkárnőről, Helenről szól, aki egy londoni PR cégnél dolgozik. Helen mindig is arra vágyott, hogy szüleihez hasonlóan ő is megtalálja magának a tökéletes párt. Csak arra nem gondolt, hogy olyasvalakibe találja meg, aki egy másik nő férje. Matthew-t - aki nem mellesleg majd 20 évvel idősebb nála - a munkahelyén ismerte meg, és annak ellenére, hogy tudta róla, hogy a feleségével és két lányával él együtt, mégis a szeretője lett. Folyamatosan könyörgött neki, hogy hagyja el a családját miatta, aminek a férfi kezdetben ugyan ellenállt, mígnem egy nap végre döntésre jutott. Ám pont ezt a napot választotta Helen is egy fontos döntés meghozatalához, mégpedig, hogy lemond Matthew-ról és nélküle folytatja tovább az életét. Így amikor nem sokkal később Matthew a bőröndjével együtt megjelenik az ajtaja előtt és közli vele, hogy végre véget vetett a házasságának és elhagyta Sophie-t, Helen irtó nagy slamasztikában találja magát.

Úgy érzi, hogy mivel Matthew minden hidat felégetett maga mögött, mégiscsak illene megpróbálnia együtt élni vele. Ám, ahogy megismeri a férfi hétköznapi arcát, mindez nem is tűnik olyan egyszerű feladatnak. Persze próbálja Helen elriasztani magától, amikor mindenben csakis a rossz oldalát mutatja neki, de ahogy világossá válik számára, hogy ezzel semmit nem ér el nála, más tervvel próbálkozik - megismerkedik Matthew feleségével Sophie-val. Természetesen álnéven, és kitalál hozzá egy kamu háttér-sztorit magának, csakis azért, hogy újra összeboronálja őket és végre mindenki visszakapja a régi életét, ám ahogy egyre szorosabb barátság alakul ki közte és Sophie között, már maga sem tudja, hogy mi lenne a helyes.


Az első és legfontosabb dolog, amit a könyvvel kapcsolatban olvasás közben éreztem, hogy a szereplők és az általuk okozott szituációk hihetetlen emberiek, és rendkívül hihetőek és valóságosak voltak számomra. Azt pedig, hogy Helen karaktere teljesen eltért az általam megszokott chik-lit műfajban megismert tipikus, csetlő botló, ám még így is roppant szerethető nőszemélyekétől, igen meglepőnek találtam. Merthogy Helen ebben a könyvben azzal, hogy önző módon nős férfival szűrte össze a levet és családot bomlasztott, nem vált túl szimpatikus és vicces szereplővé számomra. Annál is inkább, mivel tudatában volt annak, hogy Matthew házas ember, de amíg nem szembesült tettének következményével, mindez nem különösebben érdekelte.

Fallon viszont nagyszerű munkát végzett annak érdekében, hogy megértsük és bele tudjuk magunkat élni Helen helyzetébe. Merthogy a történet során olyan változáson ment keresztül, ami miatt szinte - ismétlem szinte - már-már szimpatikus karakterré nőtte ki magát a szememben -, ám a barátnőmmé még így sem fogadnám őt soha. Az írónő rendkívül reálisan ábrázolta a benne végbemenő változásokat, és a környezete - kollégái és családja - reakcióját botrányos kapcsolatára. Ami azonban igazán megfogott és tetszett Helenben, hogy képes volt az önvizsgálatra, saját érzéseinek és gondolatainak elemzésére, amelyet aztán nagyon helyesen valamiféle jóvátételi igény követtet, szóval egyértelműen képes volt fejlődni és tanulni a hibáiból.
A könyvet egyébként komoly témája ellenére is rendkívül szórakoztatónak találtam, hiszen Helen a hazugságai miatt egyre több olyan abszurd helyzetbe keveredett bele - főleg, amikor Matthew feleségével ismerkedett meg, hogy többet tudjon meg róla és, hogy enyhítse a szűnni nem akaró bűntudatát -, mely miatt izgatottan vártam, hogy vajon, mikor borul végre a bili és ömlik a nyakába az általa kavart összes katyvasz. Őszintén szóval kellemetlen érzés volt tudni, hogy ez előbb utóbb be fog következni, ugyanakkor megelégedésemre szolgált, hogy végre minden kiderül.

Matthewra nem szeretnék sok szót pazarolni, mert nem érdemli meg. Sophia előtt pedig le a kalappal, mert véleményem szerint igazán jól tudta kezelni a helyzetet és szépen helyt tudott állni az elhagyott feleség szerepében. Mondjuk kicsit aggódtam, hogy a történet vége a lelkembe fog majd gázolni, de kár volt az izgalomért, mert az írónő végig jól kézben tartotta az eseményeket.

Szóval összességében óriási meglepetés volt számomra ez a regény. Egy rendkívül szórakoztató és érdekes olvasmány, melynek stílusa és ironikus humora engem totál levett a lábamról. Úgyhogy aki a műfajon belül nem egy rózsaszínre festett édi-bédi párkeresős történetre vágyik, hanem ennél kicsit komolyabb és összetettebb, ám mégis könnyen emészthető sztorira, annak meleg szívvel ajánlom Jane Fallon ezen könyvét. Biztos vagyok benne, hogy nem fog csalódást okozni.
Jane Fallon
Értékelés: 5/5

Kiadó: Lettero
Eredeti cím: Getting Rid of Matthew
Oldalszám: 406

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése